Saturday, July 9, 2011

Cepatnya Masa Berlalu…


Rasa macam sabtu baru semalam, sekarang ni dah sabtu balik. Dulu kitorang pernah bual pasal masa apasal la cepat sangat bergerak. Aku main cakap je “dunia nak kiamat”, ntah serious ke tak, tapi benda betul tu. cikgu tusyen menempis “tak…ni pasal kita dah semakin dewasa, banyak buat kerja, rasa masa tu cepat…”. Cakap benda sama depan mak aku, dia pun kata “ala, banyak buat kerja, memang tak sedar masa berlalu…

Cuti sem 2 minggu aku habiskan kat apartment kolej, bukan lari dari rumah family, tapi ada kerja nak siapkan. 2 minggu pun hampir berlalu, kerja tu macam la sangat aku buat. Last-last tak buat kan, kecuali satu task. Sangat lah unproductive cuti sem aku. penganggur sepenuh masa. Berbulan madu takyah dibebel mak aku. Honeymoon di rumah bersama housemates je eh…takdenye couple couple. Tanpa klas, tanpa assignment, tanpa vacation, tanpa lepak2, tanpa gosip (ni pun nak masukkan gak ke), tanpa apa-apa kesibukan tup-tup dah 2 minggu. Rasa macam baru 4 hari. Tadi baru je pukul 8, tetiba dah 11. lepas tu gerak sana sini jap dah pukul 12. tadi baru je 1pm, sekarang dah nak pukul 3.

So siapa kata ni semua masalah banyak kerja sampai tak rasa masa. Aku yang ntahape aku buat pun merasai kepantasannya; memang terbukti la bahawa memang masa itu yang berlari laju. (ditambah dengan kelembab-an aku ni, tersangatlah ketara).

Hari tu ada jumpa member yang rasa macam takde lah lama sangat tak jumpa. dulu dia belum kahwin, sekarang dah anak sorang.

time abang aku nak gi jenjalan kat u.k., vacation beberapa minggu, punyalah kitorang teman dia ke airport bagai. hari demi hari, sedar tak sedar, eh tetiba nampak dia kat rumah. back to malaysie ye?

Bila organize kenduri kahwin sorang ahli keluarga ni (abang aku le), punyalah family aku sibuk meriah organize, urus itu ini, waktu wedding bagai di alam fantasi. dalam beberapa jam, wedding habis, rasa macam..eh, ada wedding ke tadi?

Lagi best bile gi wedding orang. tak kisahlah la kat ballroom ke, hotel lapan bintang ke (tak,tak penah pegi pun yang ni). biar mewah macam mana pun, meriah camne pun, konsep unik ape benda, pergi sana rasa macam duk rumah makan keropok je. datang, makan, balik. bila dah selesai "eh, tu je? what?"

Memang betul la dunia nak kiamat…ni dah tanda kecil ni.

Di antara tanda-tanda kiamat ialah pantasnya masa bergerak, sehari bagai sejam, seminggu bagai sehari, sebulan seperti seminggu, setahun seperti sebulan


Subhanallah.

No comments:

Post a Comment