Friday, July 15, 2011

Aku Jeles



Aku tengah jeles.

Tengok ada orang ni dapat banyak, serious. Melimpah ruah. Bagi sikit, dapat banyak.

Aku lak, macam nyawa-nyawa ikan je. (rasa macam) banyak bagi, tapi dapat seciput.

Persoalannya, kenapa aku kena jeles?

Becoz aku compare diri aku ngan orang tu

Kenapa aku jeles lagi?

Coz aku berhajat dan tak dapat apa yang aku hajatkan.

Dan bila apa yang aku rasa “best” ada pada orang tu, tapi sungguh jauh dari aku, maka jiwaku meronta

OH AKU JELES

Lebih-lebih lagi, aku rasa aku ni cukup kriteria, tapi kenapa tak dapat eh.

* * *

Gini je lah

Setiap anak adam tu takkan dapat lebih dari yang ditakdirkan.

TERIMALAH TAKDIR WAHAI HAMBA ALLAH

Does not mean orang tu lebih bab tu, life dia lagi best dari kau


* * *
Aku ada ayam goreng dua ketul.

Orang tu ada ayam goreng dua ratus ketul.

Tapi dengan ayam goreng aku, aku boleh makan dengan nikmatnya.

Orang tu ayam goreng dua ratus ketul, dia nak makan semua ke?

Kalau dia makan banyak sangat, mau kembung, nikmat jadi sengsara.

* * *
Sekarang aku tengok orang lain ada ayam goreng dua ketul

Aku cuma ada roti kosong je.

dengan roti kosong tu, bila tunggu waktu betul-betul lapar baru makan, maka roti kosong yang kosong tu terasa sungguh nikmat.

Dan setiap benda yang kita makan, rasanya sekejap je. Kesannya berpanjangan.

Memang lebih sedap ayam goreng, tapi roti kosong lebih sihat, kurang minyak, kurang lemak. Lagi-lagi bila makan waktu betul-betul lapar. bila berlapar, akan berlaku pengecutan perut. Bila perut dah mengecut, sedikit makanan mudah terasa kenyang.
(Pasal tu bila bukak puasa, sebenarnya takyah makan banyak2.)

* * *
Pasal ayam goreng semua tu, perumpamaan je, tapi reliable.

Of course yang aku dok jeles tu benda lain.

* * *

Lebih baik aku kurang gini. Buatnya aku yang lebih, orang lain jeles? Boleh ke aku hilangkan kesakitan jeles dia tu? Rasa bersalah dalam hal macam ni kalau fikir betul-betul, lebih berat nak ditanggung…kalau nak rasa bangga, eksyen..apa yang rasa tu boleh benefit aku? Alhamdulillah aku ada part tak best dalam life ni….kerana banyak yang best disebaliknya.

Di dalam cerahnya matahari, ada kepanasan yang membahang.

Di sebalik kegelapan malam, ada kedinginan yang nyaman.

Ada hikmah disebalik apa yang aku ada takde ni.

“Happiness is not when you get it good, but when you discover the good behind the trials" -diinspirasi dari satu poster motivasi tertampal kat kedai print abang botak.

“La hawla wa laa quwwata illa billahil ‘aliyyil ‘azim…”
Tiada daya upaya dan tiada kekuatan melainkan dengan Allah

Kebagusan yang kau lihat pada dirinya, sebenarnya dia tak mampu milikinya walau sikit pun, melainkan kerana Allah mengizinkan perkara itu atasnya…

Begitu juga kebagusan yang ada pada dirimu.

Begitu juga keterbatasanmu dan keterbatasannya. Allah yang melukis batas-batas itu.

Hakikatnya manusia itu hanyalah dari setitis mani yang hina, tidak diingini, tidak dipandang.

Allah yang membentuknya, menuliskan takdirnya, menganugerahkan kesekian sekian perkara baginya, menulis baik dan buruk takdirnya.

Segala puji itu hanya bagi Allah.

Maka janganlah membesarkan manusia, kerana itu akan bawa banyak penyakit; di antaranya ujub, takabbur, riak, kejahilan, penakut, hasad dengki dll.

Janganlah jeles dan bersyukurlah apa yang ada. Nescaya nilai diri anda akan ditambah.


* * Allah akan tambahkan nikmat pada hamba-hambanya yang bersyukur.**



Ibarat gula, semalam macam tu, hari ni harganya naik. Betapa bersyukurnya gula itu ye.
(tapi ingat, haram untuk menyorokkan barang niaga untuk dijual bila harga naik)


tidak lupa juga kenaikan pada harga ini:








yeahhhh itu dia



nota: jeles = jealous (cemburu)

No comments:

Post a Comment