Friday, July 15, 2011

Alhamdulillah Ada Air….



Semalam kawan tanya “kau perasan tak sekarang selalu dahaga?

A’ah…tadi sekali minum aku boleh habiskan sampai 5 cawan kot…” aku jawab.

5 cawan sekali minum bagi seseorang seperti aku adalah luarbiasa. Pasal aku ni jenis sekali minum air takleh banyak sangat. Nak telan pun lambat. Kembung cepat. Pastu rancak je nak gi toilet. Jadi kurang minum, kuranglah ke toilet.

Paling selalu sekali minum secawan je.

2 cawan tu kira ok sangat.

3 cawan tu dah kira banyak dah.

4 cawan memang aku menggelembung; ni aku amalkan khas untuk sahur biasanya, sebagai persiapan menghadapi seharian tanpa makan minum.

Biasanya dalam sehari minum air kosong 2-3 kali. Kalau sekali minum secawan, sehari dapat 2 atau 3 cawan jelah. Bila abaikan sikit je, tu yang senang dapat ulser, bibir pecah, muka pucat la. Malas minum air. Kena.

Tetiba petang semalam 5 cawan sekali. Pagi semalam je sekali 3 cawan. So untuk pertama kali dalam hidup berjayalah aku sahut kempen kesihatan “minum sekurang-kurangnya 8 gelas sehari”. Yeay…..

Member yang menanya tadi pun menyambung

ko takyah cakap la…tadi bukak pose je aku minum seliter air kot….botol besar camni…mungkin pasal jerebu kot…kan sekarang diorang sibuk cakap pasal macam ada jerebu…

Teringat lak petang semalam aku singgah kedai, selak-selak kosmo jap. Free read ye. Maklumlah student life, menjimat. Dalam slot gambar2 ragam masyarakat ada satu gambar seorang budak kecik dimandikan oleh seorang wanita, dengan titlenya “seorang kanak-kanak dimandikan ibunya sebagai menghadapi kepanasan dari jerebu....dinasihatkan agar anda banyakkan minum air pada musim ini, sekurang-kurangnya 8 gelas sehari…”

hmm..ye lah tu kot.. (jerebu tu)” hati aku berbisik.


* * *

Entah kenapa imaginasi ini tetiba datang di fikiranku, tatkala nak menghirup air cawan ke-9 untuk semalam:

Bayangkan kalau yang ditimpa pada kita bukan sekadar panas berjerebu, tapi kemarau.

Pada masa kita boleh minum lebih dari biasa, dan nak sangat lebih air, tapi bekalan air di sekeliling kurang dari biasa.

Dengan correlation difference yang amat besar, memang teramat tinggi lah tekanan tu.

Maka kita pun jadi lebih desperate dari biasa untuk dapat air.

Mulalah teringat setiap titisan-titisan air yang kita bazirkan selama ni. Air yang tak habis, air yang dibuang macam tu je, air yang bila shower, cuci tangan, cuci muka, ambik wuduk ke, kita menggatal bukak air besar-besar sampai membazir…best kan bayar bil air…

Dah la bukak besar-besar, pastu bila ada selingan, katakan tengah cuci tangan dan nak sabun tangan; time menyabun tak sentuh pun air tu, tapi takde pun nak tutup paip. Fikir “sekejap, takpe…”, masalahnya air yang mengalir selama ko tengah menyabun tu banyak. Terus je mengalir…. (pemerhatian terhadap ramai manusia – tapi aku tak cenggitu ok).

Waktu tu pun kita fikir, alangkah indahnya kalau air lebihan yang aku bazirkan tu aku dapat guna sekarang…

Begitu berharganya setiap titisan air itu.

Kerana desakan keadaan, kita harungi dengan badan yang makin melemah, lesu tak terhingga, bibir yang semakin pecah, ulser, perut masuk angin, pening kepala migrain seumpamanya (lain orang lain gejalanya).

* * *


Gembira pula hati bila menutup imaginasi tadi, melihat semula realiti, bekalan air masih di paras normal, tiada kemarau, tiada kekeringan air. Walaupun cuaca panas, lebih dahaga dari biasa, kita masih boleh dapat air lebih dari keperluan. Di samping tu aku yang camni pun tetiba mampu pulak minum air banyak macam ni. Subhanallah. Nikmat nih….nikmat ….

Dengan kurang je air, kurang la tenaga asas, kuranglah segala keberdayaupayaan kita… tak kisahlah kita student pandai ke, atlet bertenaga ke, berkarier besar, banyak harta, berkuasa, ramai pengikut, cantik / hensem ke……..semuanya tak bernilai dengan hanya ketiadaan air..

Subhanallah.

Siapalah kita nak menyombong pada Allah, sedangkan kita mampu ditumpaskan hanya dengan tiada air untuk menghilangkan dahaga?

Katakanlah: "Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering; maka siapakah yang akan mendatangkan air yang mengalir bagimu?"

Surah Al-Mulk ayat 30 (ayat terakhir )

…sampai kita berani mengaku setiap kelebihan kita datang dari diri sendiri lalu ‘berhak’ untuk tidak menerima kebenaran dari Allah, rasa ‘berhak’ nak pandang hina pada orang lain, kononnya kita ‘lebih’…..

Sedangkan setiap sesuatu itu datang dari Allah?

Setiap nikmat itu datang dari Allah.

Siapa kita nak mendustakannya?

Dia berkuasa memberi dan menarik sesuatu nikmat itu dalam sekelip mata sahaja.

Siapalah kita nak mendustakan Allah, sehingga rasa kita ‘berhak’ melanggari perintahNya?


Dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. (19)

Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. (20)

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu yang kamu hendak dustakan? (21)

Surah Ar-Rahman: 19-21

No comments:

Post a Comment