Sunday, December 12, 2010

Terkilan Beri Peluang



di petang yang indah ni, jadi tak indah pasal terkilan bagi peluang pada orang yang sepatutnya boleh dah tak dilayan. Dari pemerhatian boleh dianggarkan, dah bagus dah cara dia berhentikan perbualan (atau perselisihan?), kira 0-0, dah tu jangan cakap dengan dia lagi, bimbang akan timbul perselisihan lagi. tapi bila cuba fikir baik, cuba ikut rasa hati mana tau, nampak macam dia dah ok, boleh bawak berbincang, rasional, aku pun sambung perbualan, konon yang lepas tu lepas, sekarang masuk cerita lain, rupanya dia masih tak henti-henti nak naya orang, balik kepada cerita lama, cuba menegakkan benang yang basah. Tak sangka topik kecil ‘baru’ yang aku timbulkan tu sebenarnya lebih membuatkan dia untuk meneliti insiden lepas, dalam cara yang masih tak nak kalah, tak nak seri, mesti menang. Mungkin kerana topik kecil je yang baru, tapi masih dalam topik besar yang sama. Pasal tu dia masih nak rebut peluang menangkan diri sendiri. Selagi ada, selagi tu lah. Bak kata satu pepatah, mungkin bukan pepatah Melayu, gunung mungkin berubah tapi manusia tidak. Kenapalah aku beri peluang, kenapa aku fikir baik sangat. Menyesal. Terkilan. Eksplorasi sesebuah bidang pemikiran manusia itu memerlukan banyak kekuatan emosi. Semoga jadi pengajaran untuk aku.

No comments:

Post a Comment